I takt med att eleverna blir mer skickliga på att använda lässtrategier, förståelseuppsats, du kommer att kunna minska mängden guidad förläsning och låta eleverna göra dessa aktiviteter själva, förståelseuppsats. Lässyftet måste vara autentiskt: Eleverna måste läsa av skäl som är vettiga och har relevans för dem. Även 60 år efter förståelseuppsats Indiens kvinna utnyttjas fortfarande och missbrukas trots konstitutionella garantier och nya lagar. Slutligen kan psykiska problem också försämra förståelsen. Vänligen acceptera innan du fortsätter eller läs vår cookiepolicy här. Att lära och förstå från läroböcker är en del av varje ämnesområde och denna typ av undervisning kan användas inom alla områden. Det finns Fortsätt läsa
Postnavigering
ha förståelseuppsats svårt att förstå det skrivna materialet i en lärobok, men förståelseinstruktion är en förståelseuppsats att hjälpa både elever och lärare med detta problem. Att lära och förstå från läroböcker är en del av varje ämnesområde förståelseuppsats denna typ av instruktion kan användas inom alla områden. Problemet är att det inte förekommer tillräckligt i klassrum eftersom lärare har liten kunskap om hur man införlivar förståelseinstruktionsstrategier i undervisningen på grund av att de inte har rätt eller någon information. Barns förståelse av tv-meddelanden Den hittills undersökta litteraturen om barns uppmärksamhet på tv har förlitat sig på observation av visuell uppmärksamhet av barntittarna.
Enbart mått på visuell uppmärksamhet ger inte en indikation på vilka aspekter av budskapet som barn tar fram från tv-skärmen. För att förvärva förståelseuppsats av detta har forskare förlitat sig på mätningar efter visning av barns igenkänning och återkallande av information från programmet. Svara på frågan utifrån vad som står eller antyds i påståendet eller passagen. Myter är berättelser, produkter av bördig fantasi, ibland enkla, ofta. effektiv undervisning och inlärning är relaterad till att välja och anpassa läsmaterial så att de kan förbättra elevernas förståelse och ordförråd när de läser.
Läraren bör alltså förse eleverna med de texter som kan uppmuntra dem att fortsätta läsa. Att skaffa läsförmåga kräver att man är det förståelseuppsats att förstå själva texten. Rollen som ingångsförståelse har varit den främsta förståelseuppsats inom andraspråksinlärning SLA teori och forskningsområde. Detta har varit motiverat. förståelseuppsats läsare för att förbättra sin förståelse Dole, Brown och Woodrow. Genom att utveckla förståelsestrategier kan eleverna använda strategierna som verktyg för att skapa mening ur text, oavsett vilken typ av text de strävar efter att förstå. Läroplanen bör utformas på ett sätt som integrerar alla discipliner under dagen, inklusive samhällskunskap och naturvetenskapliga ämnen inom alfabetiseringsundervisningen.
Aktiv läskunnighet. för skolor, förståelseuppsats, n. En genomgång av litteraturen inom området läsförståelse för elever i grundskolan visar två huvudsakliga fokusområden. Det finns en mängd litteratur som undersöker utvecklingen av förståelseuppsats mot. kämpande förståre och en annan litteratursamling som jämför metoder för att lära ut läsförståelse, förståelseuppsats. Hur kan det vi vet om läsarnas utveckling informera läsförståelseundervisningen? Läsundervisningen börjar vanligtvis på dagis med. Förståelse är en av de viktigaste komponenterna när det kommer till läsning oavsett ålder, förståelseuppsats.
Så mycket förståelseuppsats det är viktigt för barn att förstå orden de läser de ska också kunna förstå vad de läser. Läsförståelse är något många elever har problem med under hela sin skoltid, och detta kan möjligen leda till att de blir missmodiga och ogillar läsning tillsammans. Läsning används för varje ämne och en färdighet och tillgång vi kommer att behöva för. Studiefärdigheter: Läsa med förståelse och snabbhet Thomas L. Christian COL American Public University System Floyd K. Maertens Sedan människans gryning har vi blivit ett samhälle som har blomstrat på existensen av kunskap.
Individer får höra att kunskap är makt och makt kan leda till ett mycket bekvämt liv på denna jord. Men vissa människor i den här världen har svårt att lära sig den kunskapen på grund av en oförmåga att förstå vad de läser ens förståelseuppsats de vet. Om eleverna bara läser ord eller lyssnar på en lärare som läser ord, är det ingen idé att förstå, förståelseuppsats. Utan läsförståelse läser eleverna bara eller lyssnar på ord utan förståelseuppsats menande. Läsförståelse är en mycket viktig, viktig indikator som hjälper till att bygga upp när en elev måste förstå vad de läser.
Enligt Reading Rockets hemsida nämndes det att bra läsare. Läsförståelse I all interaktion med en text är texten ganska värdelös förståelseuppsats läsaren kan förstå innebörden av den texten. Eftersom berättande, förklarande och poetiska texter alla har olika anledningar till att de är skrivna och olika former för att presentera texten, förståelseuppsats, Det behövs olika strategier för att förstå dessa texter, förståelseuppsats. Det finns också många lässtrategier som kan användas för alla dessa typer av text.
För att beskriva strategier för att hjälpa till att utveckla aktiviteter som underlättar. Hemsidaförståelse. Gratis uppsatser och uppsatser för förståelse. Sortera efter: Mest relevant Högsta betyg. Tillfredsställande uppsatser. Sida 1 av 50 - Om uppsatser. Förståelse Instruktion Ord 5 sidor 2 citerade verk. Förståelse Instruktion. Kraftfulla uppsatser. Barns förståelse av tv-meddelanden ord 20 sidor. Barns förståelse av tv-meddelanden. Läsförståelseord 3 sidor. Läsförståelse, förståelseuppsats. Bra uppsatser, förståelseuppsats. Läsning: Förståelsens roll och inmatningsförståelseord 2 sidor.
Läsning: Rollen för förståelse och ingångsförståelse, förståelseuppsats. Vikten av att övervaka ordförståelse 4 sidor. Vikten av att övervaka förståelse. Bättre uppsatser. Litteraturrecension:Läsförståelseord 3 sidor 5 citerade verk. Litteraturrecension: Läsförståelse. Förståelse av tidig läskunnighet ord 4 sidor 4 citerade verk. Förståelse i tidig läskunnighet. Uppsats om läsförståelseord 2 sidor. Uppsats om läsförståelse. Vikten av att läsa Förståelseuppsats Ord 3 sidor.
Vikten av läsförståelse. Läsförståelse Ord 3 sidor 7 citerade verk. Populära ämnen. Omfattande kompression Kompromiss Tvångsmässigt köp Tvångssyndrom Obligatorisk utbildning Obligatorisk Heterosexualitet Beräkning Beräkningsmässig beräkningskomplexitet Datorberoende Datorstödd inlärning Datorarkitektur Datorbaserat system Datorkommunikation Datorföretag Datorbrott Datorbrott Datorutbildning Datorteknik Datoretik Datorkriminalteknik Datorbedrägeri.
diskussionsuppsats
José har också svårt att identifiera huvudkomponenterna i en berättelse. Lundy, säger att även om han tycker om att läsa och inte verkar vara frustrerad, kommer han inte att be om hjälp när det behövs, så hans läsbetyg börjar bli lidande. Lundy har följande instruktionsmål för José:. Paulsen, K. Undersök tre strategier för förståelseinstruktion som hjälper José att nå sina mål. För varje mål, identifiera en strategi och förklara varför eller hur den kommer att hjälpa José att nå sina mål.
EssayClue är en prisbelönt tjänsteleverantör för uppdragshjälp. Vi har ett team av professionella handledare som hjälper dig med alla uppdrag oavsett deadline. Kontakta oss för omedelbar hjälp. Kontakta oss. Våra uppsatser är INTE avsedda att vidarebefordras som färdigt arbete eftersom det endast är strikt avsett att användas för forsknings- och studieändamål. Vi stöder eller accepterar inte någon typ av plagiat. Hoppa till innehållet. Använd följande scenario från IRIS Center för att slutföra uppgifterna nedan: José är en ny elev i femte klass. Lundy har följande instruktionsmål för José: Med tanke på ett läsställe på hans instruktionsnivå kommer José att svara på inferentiella och utvärderande förståelsefrågor; Med tanke på ett läsställe på hans instruktionsnivå kommer José att minnas de viktigaste berättelsens element.
EssayClue Team. rapportera om byggnadsteknikens negativa påverkan på miljön. De måste därför vara autentiska på tre sätt. Läsmaterialet måste vara autentiskt: Det måste vara den typ av material som eleverna behöver och vill kunna läsa när de reser, studerar utomlands eller använder språket i andra sammanhang utanför klassrummet. När du väljer texter för elevuppgifter, kom ihåg att svårigheten med en lästext är mindre en funktion av språket, och mer en funktion av den konceptuella svårigheten och de uppgifter som eleverna förväntas utföra. Att förenkla en text genom att ändra språket tar ofta bort naturlig redundans och gör organisationen något svår för eleverna att förutse.
Detta gör faktiskt en text svårare att läsa än om originalet hade använts. Lässyftet måste vara autentiskt: Eleverna måste läsa av skäl som är vettiga och har relevans för dem. Eftersom läraren tilldelade det» är inte ett autentiskt skäl för att läsa en text. För att identifiera relevanta läsändamål, fråga eleverna hur de planerar att använda språket de lär sig och vilka ämnen de är intresserade av att läsa och lära sig om. Ge dem möjligheter att välja sina läsuppgifter och uppmuntra dem att använda biblioteket, Internet och tidningskiosker och bokhandlar för främmande språk för att hitta annat de skulle vilja läsa.
Läsmetoden måste vara autentisk: Eleverna ska läsa texten på ett sätt som matchar läsändamålet, typen av text och hur människor normalt läser. Detta innebär att högläsning endast kommer att ske i situationer där det skulle ske utanför klassrummet, såsom att läsa för nöjes skull. Elever lär sig inte läsa genom att läsa högt. En person som läser högt och förstår innebörden av texten samordnar ordigenkänning med förståelse och tal- och uttalsförmåga på mycket komplexa sätt. Studenter vars språkkunskaper är begränsade kan inte bearbeta på den här nivån och till slut måste de släppa ett eller flera av elementen. Vanligtvis är det borttagna elementet förståelse, och högläsning blir ordkall: helt enkelt uttala en serie ord utan hänsyn till betydelsen de bär individuellt och tillsammans.
Ordsamtal är inte produktivt för eleven som gör det, och det är tråkigt för andra elever att lyssna på. Läs högt för dina elever när de följer med tyst. Du har förmågan att använda böjning och tonläge för att hjälpa dem att höra vad texten säger. Att följa med medan du läser hjälper eleverna att gå från ord-för-ord-läsning till att läsa i fraser och tankeenheter, som de gör på sitt första språk. Med denna teknik läser en elev en fras eller mening tyst så många gånger som behövs, tittar sedan upp från texten och berättar vad frasen eller meningen säger. Detta uppmuntrar eleverna att läsa för idéer, snarare än för ordigenkänning. Att läsa med en hastighet av till ord per minut betraktas som en normal läshastighet.
Läsning är en aktiv process som kräver ett samspel mellan olika typer av kunskap. grammatisk kompetens: kunskap om morfologi, syntax, ordförråd och mekanik; 2. sociolingvistisk kompetens: veta vad som förväntas socialt och kulturellt av målspråkets modersmål; 3. strategisk kompetens: förmågan att använda ett antal gissningsstrategier för att kompensera för saknad kunskap. Läsare litar på de typer av kunskap som beskrivs ovan eftersom de utför en mängd olika uppgifter i förståelseprocessen. Olika metoder används för att förbättra läsförståelsen som inkluderar träning av förmågan att själv bedöma förståelse, aktivt testa förståelse med hjälp av en uppsättning frågor och genom att förbättra metakognition. Övning spelar en mer avgörande roll i utvecklingen och finslipningen av läsförståelse.
Självbedömning med hjälp av utvecklande förhör och sammanfattande hjälp. Effektiv läsförståelse är kulmen på att bemästra ordförråd, ljud, flyt och läsförståelse. Personer med god förståelse anses vara aktiv läsare, med förmåga att interagera med orden genom att förstå dess fullständiga innebörd och konceptet bakom det. Således skiljer läsförståelse en aktiv läsare från en passiv läsare som bara läser texten utan att förstå dess mening. Undervisningen i läsförståelse syftar till att- 1. För att bättre förstå sammanhanget, sekvensen och karaktärerna som berättas i text.
Vissa delar av texten kan förvirra läsarna. Läsförståelse fungerar på denna aspekt för att få en tydlig uppfattning om innebörden av texten. Hjälper till att skapa frågeformuläret utifrån texten om dess tema eller idé. Det hjälper ofta till bättre förståelse av nämnda stycke. Det hjälper till att koppla samman händelsen av berättande med våra tidigare erfarenheter och förutsäga nästa troliga händelse i kursen baserat på informationen som ges i berättandet. Det förbättrar också förmågan att bedöma oss själva, förutsatt att sådana tester är noggrant utformade. Det noggrant utformade förståelsetestet är en smart konstruerad uppsättning frågor riktade mot den somriga, övergripande betydelsen av text inklusive de viktigaste betydelserna av ord.
Frågeformuläret kan vara av olika typer som öppna frågor, slutna format eller flervalsfrågor. Så introducerades Informal Reading Inventories IRI, som är en klassrumsbaserad lektion som styr och övervakar framstegssystemet. Men på grund av dess mödosamma konstruktion konstrueras ett annat format som kallas kriteriumbaserat Informal Reading Inventory. Informell läsinventering En IRI ger en bra beskrivning av tre nivåer av läsförståelse av enorm betydelse. Även om IRI till en början tillhandahöll ramen för att spela in svar på de ställda frågorna, för att senare analyseras för att ta reda på de starka och gråa områdena hos studenter, erbjuder den nuförtiden också många tillägg för att få en mycket utvecklande bild av dess framsteg.
Informal Reading-Thinking Inventory IR-TI Dessutom utvecklade Manzo och McKenna en innovation som Informal Reading-Thinking Inventory, som är inriktad på andra relaterade områden som tänkeutveckling av elever förutom hans ordavkodning och förståelse noggrannhet. Det är format som underlättar ytterligare mätverktyg för högre kognitiva framsteg och förståelse. Den mäter framstegen på tre nivåer - hur bra eleven har på att läsa rader, läsa mellan raderna och läsa bortom radernas igenkänning, slutledning och dess tolkning och tillämpning. Den viktigaste aspekten av IR-TI är den separata bedömningen den gör av grundläggande förståelse och separat av kritisk-konstruktiv förståelse.
Inventering av informell läsning och tänkande IR-TI tillhandahåller en uppsättning graderade ordlistor där varje lista är konstruerad med en given svårighetsgrad av specifik grad. Dessa listor ges till eleverna som markerar det första steget i testet för att mäta hans självständighetsnivå. Det rekommenderas alltid att ge eleven det lättare steget först och sedan gradvis gå över till de svårare för att öka hans självförtroende. Efter betygslistor ges betygsatta passager till eleven. Eleven ombeds läsa stycket högt och sedan svara på frågorna. Under läsningen registrerar läraren alla "oväntade svar" som utelämnande, ersättning, infogning, självkorrigering, upprepning och tvekan.
När eleven är klar med sin läsning hålls boken stängd och relaterade frågor kommer att ställas. Poängsättning görs på basis av givna svar och läsningens noggrannhet och dess flyt. Problem med läsförståelse Förmåga att läsa är beroende av förmågan att känna igen ord snabbt och utan ansträngning. Om ordigenkänning är svårt använder eleverna för mycket av sin bearbetningskapacitet för att läsa enskilda ord, vilket stör deras förmåga att förstå det som läses. Få skulle bestrida påståendet att förståelse är nödvändig för att språkinlärning ska ske.
Hela gruppversionen av denna praxis inkluderade också ofta «round robin-läsning», där lärare uppmanade enskilda elever att läsa en del av texten och ibland följa en bestämd ordning. Under det sista kvartalet av 1900-talet samlades bevis på att lästestmetoderna bedömde förståelsen mer än de lärde ut den. Den associerade praktiken med "round robin"-läsning har också ifrågasatts och eliminerats av många pedagoger. Istället för att använda den tidigare lästestmetoden har forskningsstudier kommit fram till att det finns mycket effektivare sätt att lära ut förståelse. Mycket arbete har gjorts inom området för att lära nybörjarläsare en bank av «lässtrategier» eller verktyg för att tolka och analysera text.
Vissa program lär eleverna hur man själv kan övervaka om de förstår och ger eleverna verktyg för att fixa förståelseproblem. Undervisning i användning av förståelsestrategi innebär ofta ett gradvis frigörande av ansvar, där lärare initialt förklarar och modellerar strategier. Med tiden ger de eleverna mer och mer ansvar för att använda strategierna tills de kan använda dem självständigt. Denna teknik är generellt förknippad med idén om självreglering och återspeglar social kognitiv teori, ursprungligen konceptualiserad av Albert Bandura. Förståelse är det ultimata målet för läsning.
Det vanligaste enskilda hindret för textförståelse är avkodningsinsufficiens. Enkelt uttryckt, om eleven inte kan avkoda exakt och automatiskt, kommer förståelsen att äventyras. En mer subtil störning är ett underliggande problem med språkförståelse eller inferentiellt tänkande. De med höger hjärnhalva eller icke-verbala inlärningsstörningar är vanligtvis skickliga avkodare eller "ordanropare" som har små eller inga svårigheter att komma ihåg de specifika detaljerna i vad de har läst. I denna andra kategori klarar sig eleven vanligtvis bra i de tidiga betygen men börjar kämpa akademiskt i de högre betygen när kravet på förståelse ökar. Sådana studenter börjar ofta uppleva svårigheter med att ta prov och att lära sig föreläsningar på grund av underliggande brister i komplex förståelse av nytt material och inferentiellt tänkande.
Det är inte förrän sent på lågstadiet eller mellanstadiet när läroplanen kräver förändring och efterfrågan på komplex förståelse ökar. Elever som börjar starkt men börjar uppleva inlärningssvårigheter i de högre årskurserna bör utvärderas för underliggande brister i förståelse. Fysiologiska synproblem, såsom brister i spårning och skanning, stör också förståelsen av text. Om man till exempel blev ombedd att läsa Borta med vinden genom ett sugrör, skulle den fysiska energin för att utföra uppgiften resultera i extrem trötthet, minskad uppmärksamhet och dålig förståelse. Förståelseproblem i det här fallet skulle inte bero på specifika inlärningssvårigheter utan på ett sensoriskt baserat och troligtvis korrigerbart synproblem.
Slutligen kan psykiska problem också försämra förståelsen. Därför bör en omfattande psykoedukativ utvärdering göras närhelst en person upplever problem med textförståelse. Endast genom utvärdering kan man fastställa grundorsaken till svårigheter och utforma lämpliga interventionsstrategier. Att utveckla läsförståelseaktiviteter innebär mer än att identifiera en text som är «på rätt nivå», att skriva en uppsättning förståelsefrågor som eleverna kan svara på efter att ha läst, dela ut uppgiften och skicka iväg eleverna för att göra det. En fullt utvecklad läsaktivitet stöder elever som läsare genom förläsning, medan de läser och efterläsningsaktiviteter.
När du utformar läsuppgifter, kom ihåg att fullständigt återkallande av all information i en text är en orealistisk förväntning även för modersmålstalare. Konstruera läsaktiviteten kring ett syfte som har betydelse för eleverna Se till att eleverna förstår vad syftet med läsningen är: att få huvudidén, få specifik information, förstå det mesta eller hela budskapet, njuta av en berättelse eller bestämma om eller att inte läsa mer. Att inse syftet med läsningen kommer att hjälpa eleverna att välja lämpliga lässtrategier. Kontrollera svårighetsgraden för texten Faktorerna som listas nedan kan hjälpa dig att bedöma den relativa lättheten eller svårigheten för en lästext för ett visst syfte och en viss grupp elever. Stämmer berättelsen, berättelsen eller instruktionen överens med välbekanta förväntningar?
Texter där händelserna presenteras i naturlig kronologisk ordning, som har en informativ titel, och som presenterar informationen efter en uppenbar organisations huvudidéer först, detaljer och exempel sedan är lättare att följa. Hur bekanta är eleverna med ämnet? Kom ihåg att felaktig tillämpning av bakgrundskunskaper på grund av kulturella skillnader kan skapa stora förståelsessvårigheter. På de lägre kunskapsnivåerna kan lyssnare tycka att korta, enkla meddelanden är lättare att bearbeta, men elever med högre kunskaper drar nytta av den naturliga redundansen hos autentiskt språk. Visuella hjälpmedel som fotografier, kartor och diagram hjälper eleverna att förhandsgranska innehållet i texten, gissa innebörden av okända ord och kontrollera förståelsen medan de läser.
Kom ihåg att svårighetsgraden för en text inte är densamma som svårighetsgraden för en läsuppgift. Elever som saknar vokabulär för att identifiera alla objekt på en meny kan fortfarande avgöra om restaurangen serverar biff och om de har råd att beställa en. Använd förläsningsaktiviteter för att förbereda eleverna för läsning Aktiviteterna du använder under förläsning kan fungera som förberedelser på flera sätt. När eleverna blir mer skickliga på att använda lässtrategier kommer du att kunna minska mängden guidad förläsning och låta eleverna göra dessa aktiviteter själva.
Matcha läsaktiviteter till syftet med läsning I läsaktiviteter kontrollerar eleverna sin förståelse när de läser. Syftet med läsningen avgör lämplig typ och nivå av förståelse. När man läser för att förstå intensiv läsning måste eleverna fråga sig själva: Förstår jag varje huvudidé och hur författaren stöder den?
No comments:
Post a Comment